Właściwości mięsa ryb jadalnych

Ryby od wieków cenione są za wartości odżywcze oraz za delikatne i pyszne mięso. Obecnie wiemy, że ryby dostarczają:
białka – jest go naprawdę dużo, bo może ono stanowić nawet ponad 90% składników odżywczych zawartych w rybie; na dodatek jest ono lekkostrawne i bardzo dobrze przyswajane przez organizm,
witamin A, E oraz witamin z grupy B
mikro- i makroelementów oraz pierwiastków śladowych: sodu, potasu, magnezu, wapnia, fosforu, a w przypadku spożywania ryb morskich – jodu
zdrowych tłuszczów – mięso ryb zawiera sporo niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (EPA, DHA).
Zawartości poszczególnych grup składników różnią się w zależności od gatunku ryby. Ilość białka, tłuszczu, witamin i minerałów zależy również od tego, w jakim środowisku żyła ryba, czym była karmiona u hodowcy lub co spożywała żyjąc na wolności oraz od sposobu przyrządzenia w kuchni (zobacz przepis na pieczonego łososia).

Ryby – o czym nie wolno zapominać – to wyjątkowo nietrwały produkt spożywczy. Ich mięso w krótkim czasie ulega psuciu. W komórkach i tkankach powstają toksyczne substancje i błyskawicznie mnożą się drobnoustroje – spożycie nieświeżej lub psującej się ryby może skutkować bardzo poważnym zatruciem! Z tego powodu ryby przeznaczone do spożycia zawsze trzymamy w chłodzie, a obróbka kulinarna powinna być przeprowadzona najszybciej jak to możliwe. Również przyrządzonych potraw rybnych nie można przechowywać godzinami poza chłodziarką. Ryby powinno się spożywać bezpośrednio po przygotowaniu, a pozostałości potrawy, o ile mają być wykorzystane w późniejszym czasie, muszą jak najszybciej trafić do lodówki lub – jeśli chce się je przechować dłużej – do zamrażarki.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Sponsored by Curry and Spice